Turtips - Til Brånafjell

Foto: Anne-Lene Stulen

Her er nok et flott turtips fra mine nærområder og TOT sine merkede stier.

Om du er Høyjording som jeg, er det greit å starte fra Høyjord kirke, og følge Aulesjordveien innover. Når du har gått opp alle bakkene og skal starte på sletta, går det en sti opp til høyre, følg den et stykke, et sted der den svinger mot høyre går det en sti inn til venstre. Den er ikke så lett å se med engang, men blir mer tydelig etter hvert. Denne stien er ikke merket, og du må følge godt med for ikke miste den. Stien går opp til Støtteberget.

Støtteberget
Støtteberget Foto: Anne-Lene Stulen

Herfra er det blåmerket og skiltet sti til Brånafjell. Fra Brånafjell gikk jeg ned til Grønntjern og videre mot Åletjønnkollen og Støtteberget igjen. Turen går i variert terreng, med furumoer, myrer, utsiktspunkter og langs ved vann. En virkelig koselig og fin tur!

Turen kan også gås fra Trollsvann parkering gjennom Delingsdalen og mot Åletjønn og Åletjønnkollen. Da får du med deg to fine topper på en tur, Åletjønnkollen og Brånafjell.