Aktiv på tur på Løvøya 28.05.

Foto: Hege Trudvang

Løvøya rundt ble en flott tur med 21 blide deltagere! I strålende sol og herlig sommervarme, tilbakela vi litt over 7 km i et veldig variert terreng.
Vi startet ved Olavsbrønnen og Løvøykapellet med litt historie før vi gikk via Drasundet, campingplassen ned til vestre Veggbukt.

Vi tok en avstikker, opp fjellveggen på umerket sti til toppen av Veggfjell der vi hadde en fantastisk utsikt til Holmestrand og Sandebukta i nord, Langøya, øya Mølen, Tufte og Drammensfjorden, og Jeløya i øst. Videre ned til midten av øya og tilbake via Løvøyveien på merked sti til Speiderhytta på nordsiden av øya. På stranda ved Speiderhytta hadde vi en rast i sola med svaner som tilskuere. Så gikk vi øst til østre Veggbukt som heter Jesusbukta på folkemunnet. Her gikk vi merket sti forbi stidele til Røverhula og Røverstien, og helt på toppen til Preikestolen. Vi vandret i områder med frodig planteliv, orkidéer, kaprifolier, edellauvskog og spennende urskog.
Turen ble avsluttet ved broa fra Løvøya til Mellomøya ved Løvøysundet. En krevende tur med mange høydemeter, bratte stier, ulent terreng og stier med løse steiner, som denne spreke gjengen klarte med glans!