Søndagstur med trøkk på Blefjell 15.08.2021

Brørsteinan
Brørsteinan Foto: Svein Olav Moen

Vi var totalt 15 stykker som alle var enig i at det ble en heftig tur med trøkk…etter 20 km +++ og 1270 høydemeter skal alle deltagerne være meget stolte av.

Starter turen i solskinn innover mot Vassholet der vi tok en kjapp rast før de litt tunge bakkene startet. Så fortsatte vi med friskt mot på sti til Mathaug, her gikk vi ut av stien og svingte nordover. Fortsatte ned i dalen og krysset et par elver før noen tunge motbakker langs elven til Storevatn. Midt i de tyngste bakkene kom vi over noen flotte multemyrer som lett tynnet bra ut på 5 minutter. Vel oppe ved Storevatnet runder vi nordenden og fortsatte vestover på sti mens mørke skyere og regnvær truet med å gjøre turen mindre trivelig. Vi hastet opp til ei jakthytte som ble et glimrende ly til det verste regnværet var over, der benyttet vi anledningen til en god lunsj. Med lett regn i luften og passende beskyttelse mot det våte klatret vi opp til Flesebekk-ble 1270 moh, Flesberg kommune sin høyeste topp. Her fikk vi en herlig utsikt over området rundt Storevatn og Skrimfjella i det fjerne sørøst og Gaustatoppen i vest. Regnværet ga seg, og vi kunne fortsette turen med å slippe oss ned på vestsiden og fortsatt opp til Brørsteinan. Her ble det tatt noen flotte bilder før vi snudde og fortsatte turen i godt driv sørover på merket sti i retning Bletoppen, tok av østover ved Bletjønnan og fortsatte bratt opp til Bledalsrinden 1306 moh som er Notodden kommune sin høyeste topp. God utsikt i alle retning og Kongsberg DNT sin hytte Sigridsbu er godt synlig herfra. Går et par hundre meter ned fra toppen og finner en lun plass for litt mat og drikke. Turen videre går ned Rjupeskardet der vi passerte et artig område med store steinblokker. Endelig ned på sti en liten kilometer for vi i lett gange krysser rett øst til Kjøvetjønn og finner stien som fører oss tilbake til bilen. Vel fremme etter 9 timer på tur er vi turlederne imponert over viljestyrken og humøret til deltagerne, en stor takk for en fantastisk flott turgjeng som gjør at vi gleder oss til å arrangere neste tur.