Turreferat fra dagsturtur til Mørkgonga 25/9-21

Foto: Tiri Seim Vataker

Lørdag morgen 25/9-21 reiste vi tidlig av gårde fra Tønsberg og var ved startstedet for turen kl 9:30. Vi var to turledere og to turdeltakere klare for å utforske et populært turmål, Mørkgonga naturreservat. Været kunne ikke vært bedre da det var lite vind, skyfri himmel og strålende sol i klar høstluft.

Turen startet ca 9:50 fra parkeringsplassen. Vi begynte ved ca. 115 m.o.h, og etter 3,5 km kom vi til den berømte kløfta i fjellet hvor det er utsikt til Steinsfjorden, deler av Tyrifjorden, flott kulturlandskap og Gaustatoppen i bakgrunnen. På tuppen ble det en del fotografering før vi gikk videre til Migardtjern på 563,6 m.o.h. hvor vi spist lunsj ved en nydelig plass ved vannet. Etter at niste, kakao, kjeks og kaffe var inntatt gikk vi videre til Gyrihaugen.

På toppen av Gyrihaugen hadde vi da gått totalt ca. 5 km og 567 m stigning. På toppen nøt vi den spektakulære utsikten, sola og en kvikklunsj før vi begynte på veien ned. Vi gikk deler av tilbakeveien annerledes enn veien opp; vi fulgte en mindre sti sørover fra Gyrihaugen mellom gyrihaugtjerna før vi traff på den blåmerkede stien som ledet mot Skardetjernet og deretter samme skråningen ned til parkeringsplassen.

Totalt ble turen på ca 11.km, og vi var fremme ved parkeringsplassen ca. kl 16.

Dette var en flott og spennende tur i nydelige høstfarger og solskinn! Takk for turen!