Barnas Turlag har syklet på Veierland

Foto: Ole Hvidsten Blytt

Veierland lå badet i sol da vi møttes på Tenvik den aller første dagen i juli. Vi var 5 voksne og 8 barn. Sammen skulle vi kose oss med sykkeltur på sommerøya Veierland.

Vi gikk i land på Vestgården og la i vei mot Kjølholmen derfra. Det er ikke lange turen, men med mye oppakning, dårlige veier og bratte bakker, så var det akkurat passe langt. På Kjølholmen slo vi opp leir, lekte og badet litt før vi var klare for å utforske øya. Veierland er et eldorado på sykkel sammen med barn da det ikke er biler på øya. Kun en firhjuling eller traktor i ny og ne som sniker seg sakte av gårde. Det varte ikke lenge før ungene hadde funnet kafeen Dagros der de solgte is. Og is var det mange som hadde lyst på, for været var varmt og solen skinte fra en skyfri himmel. På vei hjem stoppet vi for lek og moro på lekeplassen ved Vellet. Her kunne vi også fylle opp vannflaskene. Det ble tid for litt klatring, og jammen var det ikke en pappa som kom til topps i et av de store trærne! Tilbake på leirplassen var det tid for middag, mer bading, bål og lørdagskos. Noen hadde med seg et stort telt, der alle barna fikk plass og hadde lørdagsfest med godteri, latter og lek. Seint på kvelden fikk vi også besøk av en stooor buorm som kom svømmende fra Nøtterøy! Det var litt av en svømmetur!

Søndag morgen var det mange trøtte ansikter å se. I løpet av natten hadde vi besøk av en flokk med sauer som bestemte seg for å ha konsert for oss. Ingen av oss var veldig imponert og heldigvis dro de videre i løpet av natten (etter å ha lagt igjen noen små brune kaker her og der). Søndagen ble brukt til bading og lek. Vi fikk også tid til fotballkamp mellom barn og voksne. Det ble en tøff kamp og barna gikk til slutt av med seieren med 6 mot 5 mål.

Tusen takk for nok en flott tur med Barnas Turlag! Turene gir et fantastisk samhold mellom barna og de finner raskt nye og gamle lekekamerater. Det samme gjelder også de voksne!

På gjensyn og vel møtt på neste tur!